/ Wandeltochten /

Een onbekende vallei langs de Koritnica

// Soort wandelingen: Gemakkelijk
// Duur: 1 uur en 45 minuten
// Lengte: 4,4 kilometer
// Hoogteverschil: 220 meter

moznica vallei, 4, bron H.Vroon, MijnSlovenie

De Moznica vallei met de verborgen Nemclja beek

Deze wandeling voert naar een onbekende vallei niet ver boven Bovec, langs de Koritnica rivier. Je loopt langs leuke bospaden en komt aan bij de beek Nemclja. Daar is een waterval die door een natuurboog omlaag stort en je kunt zover als je het pad kunt vinden langs de beek met erg mooie bedding lopen. En wij zijn er in de vier keer dat wij er eind mei geweest zijn nog nooit iemand tegengekomen…

Hoe wij er kwamen

Onze wandelingen hebben we verzameld uit allerlei bronnen, zo hadden we in 2007 een klein boekje Walks in Nature, Triglav National Park gevonden. Een hoop foto’s die nieuwsgierig maken met summiere beschrijvingen over waar het natuurverschijnsel te vinden was. De Moznica vallei was zo’n uitdaging. Na wat speurwerk op de kaart vonden we een manier om er te komen. Vorig jaar liepen we via een leuker pad en hieronder volgt de beschrijving.

Rijden langs de Koritnica

Vanuit Bovec volg je de borden naar Tarvisio. Ongeveer 3,5 kilometer buiten Bovec kom je langs het Kluze fort. Na het fort rijd je nog 2,2 kilometer door waarna je aan de linkerkant van de weg een parkeerplaats ziet met een houten wegwijzerpaal zoals in dat deel van Slovenië vaak gebruikt wordt, parkeer daar. Als ik in mei 2016 eraan denk zal ik de hectometer paal noteren.

moznica vallei, bron H. Vroon, MijnSlovenie
bron H. Vroon

Langs bodpaden en weitjes naar de Nemclja

Loop vanaf de parkeerplaats via een onverharde weg omlaag naar de Koritnica bedding en steek deze over via een brede hangbrug. Direct na de hangbrug ga je naar rechts, door een hek dat weer gesloten moet worden. Daar begint het pad. Er staat een wegwijzerpaal met wandeling L1. Niet ver van die paal kun je een smal pad schuin naar rechts nemen en even bij een mooi stukje kloof van de Koritnica kijken.

moznica vallei, 3, bron H.Vroon, MijnSlovenie

bron H. Vroon

Terug op het pad loopt dit eerst een stuk verwijderd van maar evenwijdig aan de Koritnica. Je komt langs een kalkoven met een bordje Apnenica erbij. Even later splitst het pad zich, neem het linker pad naar Korita Nemclje, ga niet rechtuit naar Log pod Mangrtom. Het pad gaat even later meer naar links en wat meer stijgen. Er komt een stuk langs een bosrand met links een leuke weide met wat stallen. Aan het einde van die wei kom je uit bij een breed karrenspoor, er staat weer een houten paal met Moznica en Korita Nemclje en hier ga je naar rechts. Even later kom je weer uit bij een alpenweide met een mooi uitzicht. Hier ga je van het brede pad af en schuin links achter je omhoog. Ook daar staat een wegwijzer paal.

Vanaf dit punt loop je via een mooi redelijk vlak bospad naar de Nemclja. Als eerste zie je de kleine metaal en houten brug over de beek.

Op zoek naar de waterval Veliki slap Nemcljem

In de buurt van het bruggetje kun je langs de kloof lopen om deze te verkennen. De waterval ligt stroomafwaarts van de brug en is via een avontuurlijk pad vlak langs de rotswand aan de overkant van de brug te bereiken. Loop dus de brug over, ga direct daarna naar links en klauter voorzichtig omlaag. Je kunt de waterval van bovenaf zien, maar lijk uit dat je niet te ver gaat. De waterval is ook vanaf de kant waar je vandaan kwam te bereiken, maar dat is een erg avontuurlijke afdaling door het bos zonder pad. We hebben het een keer gedaan en kwamen bij de poel van de waterval uit. Alleen kwamen we moeilijk terug en sindsdien hebben we vaak een werptouw bij ons.

moznica vallei 1, bron H.Vroon, MijnSlovenie

Verder langs de Nemclja

Je kunt nog zo’n 20 minuten langs de rivier lopen, dit deel is niet bewegwijzerd. Als je voor de brug staat aan de kant waar je vandaan kwam gaat rechts een pad naar beneden, langs de linker oever. Het pad gaat eerst van de rivier af en komt uit bij een kleine wei waar een onverharde weg over loopt. Aan de andere kant van de wei aan de linker kant gaat het pad verder en komt even later weer uit bij de bedding. Vanaf hier loop je dicht langs de beek. Je loopt een kort stuk over het uiteinde van een steenslag helling, en even later zie je in de rivierbedding een natuurlijke brug over het water, een heel mooi stukje. Een paar minuten later eindigt het pad min of meer, dat punt is vrij duidelijk te herkennen.

Ik ben een keer nog zo’n kleine 10 minuten verder gegaan, eerst een stuk door het bos omhoog en later weer terug naar de beek. Ik kwam uit bij wat waarschijnlijk de bron van de beek is. Dat deel is niet gevaarlijk, het is alleen een beetje zoeken en oriënteren. Je loopt langs dezelfde weg terug.