/ WANDELTOCHTEN /

SLEME, ÉÉN VAN DE MOOISTE UITKIJKPUNTEN IN TRIGLAV NATIONAAL PARK.

Sleme of Slemenova spica is één van de leukste wandelingen om je op redelijk eenvoudige wijze midden in de bergen te wanen. Als je de top bereikt heb je rondom vrij uitzicht over de noordelijke bergtoppen van het Triglav Nationaal Park en richting noorden kun je op mooie dagen de bergen van Oostenrijk zien.

// soort wandeling: enigszins inspannend
// duur: 3 uur
// lengte: 5,7 kilometer
// hoogteverschil: 450 meter

Doordat de wandeling begint boven op de Vrsic pas ( 1611 meter) is Sleme (1911 meter) niet meer zo ver klimmen.

Het heeft tot 2010 geduurd voordat we besloten deze wandeling te doen en inmiddels hebben we hem twee keer gedaan.

Sleme wandelroute in Triglav Nationaal Park; foto bron Mijn Slovenië

In de zomer kan het tijdens deze populaire wandeling wat druk zijn maar in mei sta je met z’n tweetjes rustig een half uur alleen op de top alpenkauwen te voeren met volkoren koekjes. Dat blijft leuk aan Slovenië, als je buiten het hoogseizoen weg kunt, is dat zeker aan te raden.

De eerste keer dat wij er waren lag er in de derde week van mei in het grote dal waar je langs loopt nog sneeuw, en op het pad dat rechts van het dal loopt ook. Omdat dat pad langs een steile helling loopt was dat geen optie. Dus liepen we midden door het dal en verdwenen gelukkig niet in een spleet tussen de diverse grote rotsblokken die er twee jaar later bleken te liggen toen er veel minder sneeuw lag.

Eventueel kun je van mijn website een GPS track downloaden zodat, mocht er sneeuw liggen en je wilt toch verder, je een indicatie hebt en het pad later kunt oppakken.

HET BEGIN VAN DE WANDELING

Rij vanuit Bovec richting Kranjska Gora tot boven op de Vrsic pas (26 haarspeldbochten), of vanuit Kranjska Gora richting Bovec (24 haarspeldbochten), wederom tot boven op de Vrsic pas.

Ter oriëntatie leg ik het uit vanaf het parkeergebied bij twee kleine kiosken, aan beide zijden van de weg.

Loop langs de linker kant van de weg richting Kranjska Gora. Zodra je een pad ziet een paar meter van de weg, neem dan dat pad. Je komt langs wat picknick tafels, grote keien en informatieborden. Spoedig daarna loopt er een pad schuin naar links omhoog, bewegwijzerd met Sleme, neem dat pad.

Ook dit pad is weer gemarkeerd met rood-witte stippen.

wandelen in Triglav Nationaal Park in Slovenië; foto bron Han Vroon

PROBEER HET MEISJESGEZICHT IN DE ROTSWAND TE VINDEN

Nu volgt direct het minst interessante deel van de wandeling, je klimt langs een helling omhoog tussen dwergdennen naar een col. Maar je wordt uitstekend beloond.

Als je de col hebt bereikt strekt zich een fantastisch Alpien landschap voor je uit. Als je achterom kijkt kun je proberen het meisjesgezicht Ajdovska deklica in de rotswand van de Prisojnik te vinden aan de overkant van de weg.

Op de col aangekomen volg je het pad naar rechts, er staat een bordje naar Sleme.

Je loopt even later langs de rechterhelling van een soort rug die het dal scheidt van de afgronden rechts van je. Dit is een erg mooi pad dat licht daalt en stijgt tussen dwergdennen, rotsen en lariksen.

Als je in de buurt van de lage berg Slemenova spica komt aan het einde van de rug loop je eerst langs de oostflank omhoog en later loop je langs de laatste bomen via de zuidflank verder naar de top. Tijd voor een picknick met de alpenkauwen.

Je loopt langs dezelfde weg terug.