/ WANDELTOCHTEN /

WANDELROUTE SOCA TRAIL:

Als ik terugdenk aan waarom wij in 2005 de eerste keer naar Slovenië gingen, dan heeft de wildwater rivier de Soca een belangrijke rol gespeeld. Een vriendin van ons doet aan kajakken, o.a. op de Soca, en vond dat Slovenië voor ons ook wel wat zou zijn met al dat wilde natuurschoon.

// soort wandeling: gemakkelijk, heen en terug langs dezelfde route
// duur: 4 uur en 20 minuten
// lengte: 16 kilometer
// hoogteverschil: 100 meter
// gemarkeerd als: Soška pot (in het Sloveens)

De Soca ontspringt in een kloof bovenin de Trenta vallei in noordwest Slovenië en mondt na 140 kilometer uit in de Adriatische zee.Een wandeling naar deze bron is ook zeker aan te bevelen. Door velen wordt de smaragdgroene Soca de mooiste alpine rivier in Europa genoemd.

Omgeven door steile pieken stroomt de rivier door groene en ruige dalen en kleine kloven. Op veel plaatsen hebben wisselend gesteente in de rivierbedding gezorgd voor ontzettend leuke plekjes om langs te lopen of om er gewoon te zijn.

De weg tussen Bovec en Kranjska Gora loopt door dezelfde dalen maar vaak gescheiden door veel groen en absoluut niet storend. De rivierloop is volledig natuurlijk zonder dammen en andere bouwwerken.

Vrijwel het hele traject is bereikbaar en langs een groot deel van de bovenloop loopt een pad, de Soca trail. Omdat je terugloopt langs dezelfde route kun je elk moment omkeren. Mijn advies is om in elk geval tot aan “De rotswand in de Soca” te lopen omdat dit één van de mooiste plekken langs de wandeling is.

wandelen bij Soca rivier in Slovenië; foto Han Vroon
kloof van Soca rivier in Slovenië; foto Han Vroon
H. Vroon

Op een mooie dag in het weekeinde kan het leuk zijn om de kajakkers en rafters bezig te zien om langs de stroomversnellingen te komen. Als je dat eenmaal gezien hebt zul je vast in Bovec op zoek gaan naar één van de vele outdoor agentschappen om zelf een tocht met een raft te boeken. Het is de makkelijkste manier om het zelf mee te maken. Het enige wat je zelf moet meenemen is zwemkleding. En het enige wat je hoeft te kunnen is zwemmen wat je kunt zien als een veiligheids element net zoals een autogordel. De goed getrainde gidsen zijn uiterst bekwaam en in staat om jou een veilige en onvergetelijke ervaring te bezorgen.

HET BEGIN VAN DE WANDELING

Vanuit Bovec rij je richting Kranjska Gora. Je neemt onderweg een afslag naar Kranjska Gora, steekt een mooie zijrivier de Koritnica over, rijdt door Kal Koritnica en even later passeer je een houten kabelbaan huis aan de rechterkant. Vanaf dat moment rij je langs de Soca. De parkeerplaats is bij hectometer paal 14,0 aan de rechterkant van de weg. De wandeling begint bovenaan de tweede Soca kloof.

DE TWEEDE SOCA KLOOF

Loop op de parkeerplaats naar de hangbrug en steek deze niet over maar ga naast de brug naar beneden naar het rotsplateau. Hier is de kloof goed te zien. De kloof is 750 meter lang en tot 15 meter diep, met fantastisch uitgesleten wanden.

Ga op het plateau naar rechts langs de rechter oever, na ongeveer 30 meter vind je een tweede brug van metaal over een smalle kloof, steek deze over. Volg het pad naar boven en sla na 15 meter rechts af. Het pad loopt door het bos een eind van de Soca af en daalt langzaam af naar de linker oever van de Soca en komt uit bij een plateau van relatief vlak gesteente direct langs de rivier. Hier is de tweede kloof het beste te zien met grotesk uitgesleten kloofwanden.

Loop langs de rivier totdat het pad weer verschijnt en verder gaat door het bos. Blijf dat pad volgen langs de linker oever van de Soca.

Je komt uit bij de weg die vanaf de hoofdweg aftakt naar het Lepena dal. Sla hier links af en loop ongeveer 900 meter langs de weg die vlak langs de Soca loopt. Direct na een bocht naar links is een stenen brug over de Lepenjica, steek deze over. Na de brug volgt een pad naar rechts met houten paal en wegwijzer Soska pot, neem dat pad. Even later loop je weer vlak langs de Soca. Nog wat later wijk je van de linker oever af en loopt ongeveer een kilometer door een gebied met lage bomen afgewisseld door grasland. Daarna kom je weer uit bij de Soca en even later zie je weer een hangbrug, je bent aangekomen bij het deel dat Bunkerji genoemd wordt.

wandelen bij Soca rivier in Julische Alpen in Slovenië; foto Han Vroon

BUNKERJI

Bij Bunkerji aangekomen loopt de Soca door een goed overzichtelijke rotsige rivierbedding. Bij niet al te hoog water kun je makkelijk op één van de vele grote rotsblokken komen en midden in de rivier zitten, staren naar een mooie plek in het wilde water en alles vergeten…

Voordat je de hangbrug oversteekt zou je het pad links omhoog kunnen nemen en zien waaraan de plek zijn naam ontleedt. Een redelijk goed bewaard gebleven bunker complex uit de Eerste Wereldoorlog.

Steek hier de hangbrug over want het volgende deel van de wandeling loopt langs de rechter oever.

Vóór het einde van de parkeerplaats zoek je een geschikte plek om af te dalen naar het pad tussen de rivier en de weg en vervolg je het pad stroomafwaarts.

Je loopt vervolgens een eind tussen de Soca en de weg, de meeste tijd door een strook bos zonder de weg te zien met altijd de rivier in zicht en bereikbaar. Na ruim twee kilometer zie je een betonbrug over de Soca, steek deze niet over. Vanaf dat punt zul je een stuk langs de hoofdweg moeten lopen omdat er geen doorlopend pad is langs de rechteroever. Na ongeveer 600 meter bereik je de vangrail langs de linker kant van de weg. Minder dan tien meter vóór de vangrail zie je een pad naar links naar beneden, neem dat pad. Je loopt richting de rivierbedding en zodra je een pad naar rechts ziet neem je dat pad. Je volgt het pad langs de rivier door het bos en bereikt de rotsige oever van de derde Soca kloof.

DE DERDE SOCA KLOOF

De derde kloof is een stuk korter en vanaf de hangbrug geheel te overzien. Bij veel kajak activiteit kun je observeren wie wel en wie niet deze kloof durft te varen, afhankelijk van ervaring en omstandigheden.

Loop langs de kloof totdat je de hangbrug ziet en steek deze over, het volgende deel loopt weer langs de linker oever. Loop vervolgens naar rechts en even later schuin links omhoog naar een breed steenslag pad. Ga op dat brede pad naar rechts. Neem even later een wandelpad naar rechts naar Brjeka, wandeling B1b.

Dit is een heel leuk stukje, wat verder van de rivier af. Binnen vijf minuten kom je uit bij een grote rotswand dwars op de loop van de rivier.

DE ROTSWAND IN DE SOCA

Je komt uit bij een hangbrug naar een idyllische plek. Een grote leisteen formatie is dwars op de rivierloop blijven staan en zorgt voor een slinger in de rivier, dat alles omgeven door weelderig groen.

kloof van Soca rivier in Slovenië; foto Han Vroon
H. Vroon

Wat minder bedreven kayakkers kunnen hier moeite hebben niet de rotswand te raken en vervolgens om te gaan. Steek de hangbrug over en loop schuin naar links, wandeling B1b naar Brjeka.

Je komt spoedig uit bij een kleine wei, loop langs de linker kant van de wei totdat je aan het einde het pad weer ziet. Vervolgens loop je door een mooi bosgebied langs de rechter oever van de Soca. Onderweg kom je een pad tegen naar rechts, wandeling B5a. Dit pad loopt door een pittoresk kloofje naar Kal Koritnica. Blijf in dit geval echter vlak langs de Soca lopen. Na een tijdje zie je nog een hangbrug over de Soca.

Uiteindelijk kom je uit bij de samenkomst van Koritnica in de Soca, waar de wandeling eindigt. Loop langs dezelfde weg terug.