/ Wandeltochten /

Wandelen rond het meer van Bohinj

Deze wandeling is een ideale mogelijkheid om de pracht van het meer van Bohinj letterlijk van alle kanten te bekijken. Doordat de wandeling weinig hoogteverschil kent, is deze relatief gemakkelijk en geschikt voor het hele gezin. De wandeling is niet het gehele jaar door mogelijk, omdat in de herfst en winter een waterval het pad doorkruist.

Start

Omdat het een rondwandeling betreft, kun je op ieder punt beginnen. Het is verstandig om eerst het stuk langs de noordkant van het meer te lopen, omdat deze kant wat meer inspannend is. Je kunt dan op de terugweg het gemakkelijke pad langs de zuidkant nemen.

Je kunt parkeren in Ukanc. Rijd richting Ukanc en neem de weg langs de ingang van camping Zlatorog. Net voorbij nummer 64 zit in de bocht een parkeerplaats. Let op: in het hoogseizoen is het hier betaald parkeren. Vanaf hier ga je te voet verder.

Volg de weg over de brug over de rivier Sava Bohinjka. Sla na de brug rechtsaf (volg de bordjes ‘jezero’ of ‘plaža’). Je komt uit bij een grasveld/strand aan het meer. Vanaf hier kun je simpelweg het meer blijven volgen. Er is maar één pad, dus je kunt niet verdwalen. Aan je linkerhand heb je de steile hellingen van de omliggende bergen. Het meer houd je gedurende de gehele wandeling aan je rechterhand.

path, north side

De wandeling

Het pad aan de noordzijde van het meer is een pad dat deels door een bos loopt. Let dus goed op waar je je voeten zetten; het kan hier ongelijk zijn door boomwortels. Het pad is zeker niet geschikt voor kinderwagens of rolstoelen. Wanneer je onderweg wilt afkoelen, ben je steeds maar een paar stappen verwijderd van het meer. Aan het begin van de route zul je nog wel eens wat mensen tegenkomen, maar dat wordt steeds minder. Je kunt daarom ook genieten van de stilte. De dichtstbijzijnde weg loopt aan de overkant van het meer. Ongeveer halverwege de noordkant van het meer moet je door een droogstaande rivierbedding (in de zomer); een prima plaats om even uit te rusten en wat te eten en drinken.

Na ongeveer een uur lopen, laat je het bos grotendeels achter je. Je vervolgt je weg nu op een grindpad. De bergen aan je linkerhand worden hier iets minder steil. Je kunt een stukje door het gras omhoog lopen om van een hoger niveau uitzicht te hebben op het meer van Bohinj. Na ongeveer een half uur ben je aan de oostkant van het meer. Ook hier vind je een grasveld/strand. Aan je linkerhand is een landingsplaats voor paragliders die vaak wordt gebruikt in de zomerperiode. Je vervolgt je weg en komt uit bij een parkeerplaats. Hier zijn toiletten aanwezig. Aan je rechterhand is een restaurant. Hier kun je even wat eten en drinken. Je kunt ook nog een stukje verder lopen naar het dorp Ribčev Laž, waar je een grotere keuze uit eetgelegenheden hebt.

Lake, Ribcev Laz

Bron: J. van Zoest

Na een ontspannen pauze is het tijd om aan de terugweg te beginnen. Je loopt nu langs de zuidzijde van het meer. Je kunt kiezen voor lopen over het fietspad, dat gescheiden ligt van de autoweg, of een wandelpad dat net iets verder van de weg af ligt. Het laatste stuk tot de parkeerplaats, het startpunt van de wandeling, loop je langs een (niet al te drukke) weg.

Tips

• Doe goede wandelschoenen aan! Die zijn nodig voor het ongelijke pad aan de noordzijde van het meer.
  • Neem een handdoek mee en neem op een warme dag onderweg een duik in het meer (pas wel op voor blaren).
  • Je kunt de route ook beginnen bij de parkeerplaats in Stara Fužina (oostkant). Dit is ook betaald parkeren. Je kunt de route dan in omgekeerde volgorde lopen, waarbij je het meer aan je linkerhand houdt.
  • Je bevindt je in het Triglav Nationaal Park; dat betekent dat honden aan de lijn moeten lopen.