/ Wandeltochten /

De verborgen watervallen Slap Beri en Slap Sopota.

// Soort wandelingen: Gemakkelijk
// Duur: samen 70 minuten
// Lengte: samen 3,3 kilometer
// Hoogteverschil: totaal 240 meter

Bij beide watervallen is de wandeling relatief kort en best aardig. De eindbestemmingen zijn buitengewoon mooi en maken deze watervallen tot vrij unieke locaties. Vaak liggen watervallen in een rotsige kom met weinig vegetatie. In dit geval zijn beide eindbestemmingen volledig aangekleed met groene rotswanden begroeid met boompjes en struiken. De poelen en beddingen zijn mooi en er liggen grote rotsblokken in verspreid. Schilderachtige plekken waar je onmogelijk na vijf minuten weer weg kunt! Plekken om tot rust te komen, vergelijkbaar met de Lepenjica.

Hoe wij er kwamen

Na al die jaren moet je soms een tijdje op de kaart turen op zoek naar nieuwe plekken om te ontdekken. Op de toeristenkaart van Kobarid/Tolmin zag ik wat watervallen ten oosten van Tolmin die me nog niet eerder waren opgevallen. Na wat zoeken op internet vond ik een beschrijving naar de startpunten voor de wandelingen. Dat vinden is vaak het grootste probleem als je iets op de kaart tegenkomt. En zo konden we in 2015 twee nieuwe wandelingen toevoegen aan de collectie.

slap beri, bron H. Vroon, MijnSlovenie
bron H. Vroon
wandelen, rivier, slap beri, bron H. Vroon, MijnSlovenie

Rijden naar Slap Beri

Vanuit het centrum van Tolmin rijd je de hoofdweg richting Idrija. Je rijdt over de brug over de Tolminka, en 400 meter na de brug sla je linksaf naar Poljubinj. Je rijdt eerst langs een klein industriegebied en vervolgens kom je aan in het dorp. Op een pleintje met een boom in het midden houd je rechts aan, volg niet het bordje naar Slap Beri. Na een paar honderd meter rijd je het dorp weer uit als je de brug over de Beri beek oversteekt.

Direct na de brug is een kleine parkeerplaats aan de linker kant van de weg. Probeer zo te parkeren dat de lokale bevolking er ook nog kan stoppen om waterkruiken te vullen bij de kraan die daar is met opschrift Raufceva voda.

Het pad naar de waterval

Loop vanaf de parkeerplaats terug de brug weer over en sla direct na de brug rechtsaf, het pad loopt langs de rechter oever van de Beri. Na 200 meter steek je de Beri over via een bruggetje. Aan de andere kant gaat het pad verder naar links (als je naar recht zou gaan kom je bij een leuke picknick plaats). Het pad loopt een tijdje langs de linker oever, wat verder van de beek af. Je komt weer bij een bruggetje, dit keer een hangbrug. Als je die oversteekt kom je na een paar minuten uit bij de waterval. Je loopt via hetzelfde pad terug.

Naar Slap Sopota via een schilderachtig weggetje

Vanaf de parkeerplaats van Slap Beri rijd je de weg verder door, zo’n 6 kilometer. Je rijdt door Ljubinj en later langs de eerste huizen van Podmelec. Een kilometer na die huizen en 500 meter voordat je echt het dorp Podmelec zou inrijden is een parkeerplaats aan de rechterkant waar je kunt parkeren. Aan de linkerkant zie je een groot houten bord met de tekst Slap Sopota.

Een korte klim naar de 62 meter hoge waterval

Ga aan de overkant van de weg omhoog, langs het bord en langs de linkerkant van een weitje, naar de bosrand. Daar begint het bospad. Aan het begin van het pad kom je een picknick plaats tegen, waarna je in ruim 10 minuten via een mooi pad met een paar steile stukken bij de waterval uitkomt. Ook hier loop je via hetzelfde pad terug.