/ WANDELTOCHTEN /

WANDELEN NAAR MARTULJEK WATERVALLEN:

Deze wandeling combineert alle aspecten van een wandeling in de Julische AlpenEen mooie kloof, twee watervallen in een spectaculaire setting, mooie bossen, en dat alles omgeven door de steile pieken van de Martuljek bergengroep. En onderweg overbrug je natuurlijk de nodige hoogtemeters. Dit is een aardige wandeling langs goed begaanbare bospaden om te kijken hoe het wandelen in de bergen bevalt.

// soort wandeling: enigszins inspannend
// duur: 3 uur
// lengte: 8 kilometer
// hoogteverschil: 450 meter

Wij hebben deze wandeling in 2006 voor het eerst gedaan en vonden het toen een hele klim. In 2012 werd het weer eens tijd om te kijken of het daar nog steeds zo mooi was en op een vrij steil stuk door een beukenbos na was het allang niet meer zo inspannend.

Het is niet zo dat je getraind raakt van twee weken klauteren per jaar, maar je went aan het idee omdat je merkt dat je het best kunt.

wandelen naar Martuljek waterval in Slovenië; foto bron Han Vroon
foto bron Han Vroon

Deze wandeling blijft leuk door de diversiteit en de mooie verassing aan het eind in de vorm van een waterval langs de steile bergwand die via een korte klim door een rotsspleet met stalen pennen en kabels gezekerd te bereiken is. Op de foto staat Jet in het midden als een stip. En zoals zo vaak in Slovenië bepaal je zelf hoe dichtbij je wilt komen, geen hekken en andere obstakels.

HET BEGIN VAN DE WANDELING

Het dorp waar de wandeling begint heet Gozd Martuljek en ligt langs de weg tussen Kranjska Gora en Jesenice. Halverwege de bebouwde kom van het dorp is de parkeerplaats.

Komend vanuit Kranjska ligt deze parkeerplaats aan de rechterkant van de weg vlak vóór een scherpe bocht naar links gevolgd door een brug over de Sava Dolinka.

Komend vanuit Jesenice rijd je halverwege de bebouwde kom eerst over de brug over de Sava Dolinka, vervolgens komt een scherpe bocht naar rechts en daarna bevindt de parkeerplaats zich aan de linkerkant.

startpunt naar Martuljek waterval dichtbij KranjskaGora; foto bron Han Vroon
foto bron Han Vroon

Loop vanaf de parkeerplaats ongeveer 70 meter langs de hoofdweg in westelijke richting naar Kranjska Gora. Neem een smalle verharde weg naar links. Er staan bordjes naar de watervallen. Er staan vaker houten bordjes langs het pad, verder is de hele route gemarkeerd met de bekende rood-witte stippen op stenen en bomen.

NAAR DE EERSTE WATERVAL (SPODNJI MARTULJKOV SLAP)

Je loopt door een vlak bos totdat je de hoek van een weide bereikt. Daar kun je kiezen voor rechtdoor via een bospad, of schuin linksaf richting de kloof.

OPTIE 1, VANAF DE WEIDE VIA DE KLOOF

De laatste jaren werd soms door de gevolgen van zware weersomstandigheden afgeraden door de kloof te lopen. Bepaal dus op dat moment of het kan en keer anders terug naar de weide en neem het pad rechtdoor, zie optie 2.

Als je door de kloof kunt lopen kom je na 350 meter bij de kloof aan. Deze volg je zo’n 450 meter totdat je een bewegwijzerd pad ziet dat rechts omhoog gaat.

Na een korte klim kom je bij de eerste waterval, Spodnji Martuljkov Slap. Dit is een mooie getrapte waterval van ongeveer 60 meter hoog.

Loop het pad door dat na de waterval weer stijgt, totdat je bij een T-splitsing aankomt, ga daar naar links, bewegwijzerd met Zgornji Martuljkov Slap.

wandelen naar Martuljek watervallen in Slovenië; bron Han Vroon

OPTIE 2, VANAF DE WEIDE RECHTDOOR, NIET VIA DE KLOOF

Het bospad gaat stijgen en na ongeveer 750 meter vanaf de weide kom je bij een splitsing. Ga hier naar links naar beneden om de eerste waterval te zien en keer daarna terug naar de splitsing en ga linksaf voor de rest van de wandeling. Er staat een wegwijzer naar Zgornji Martuljkov Slap.

NAAR DE TWEEDE WATERVAL (ZGORNJI MARTULJKOV SLAP)

Vanaf de splitsing naar de tweede waterval is het zo’n twee kilometer en ongeveer 45 minuten lopen naar het einde van de wandeling. Onderweg kom je een bordje tegen naar Pri Ingotu aan de bergweide Jesenje waar je wat kunt eten of drinken (alleen in de zomermaanden).

Aan het einde van de wandeling kom je aan bij het uiteinde van een kloof, omgeven door steile wanden. Aan het einde zie je de waterval. Deze schijnt in totaal 115 meter te zijn maar je kunt niet alles zien, de grootste vrije val is ongeveer 30 meter.

Via een spleet kun je langs treden, stevige stalen pennen en gezekerd door staalkabels het kleine plateau bij de onderkant van de waterval bereiken. Leuk en spannend om te doen, maar wel uitkijken…

Je loopt langs dezelfde weg terug.

Martuljek watervallen wandelroute dichtbij Kranjska Gora in Slovenië; foto bron Han Vroon